In de hele regio wordt gesproken over het project Water for Health. Bij onze samenwerkingspartner SAPOP is al verschillende keren geïnformeerd of andere scholen ook dergelijke voorzieningen kunnen krijgen. Begin 2022 is een projectplan opgesteld om alle 16 scholen in de gemeente Djilas te helpen. Het project heet:

WATER FOR HEALTH 2.0

Met dit project hopen we te bereiken dat alle 16 scholen in de gemeente Djilas een eigen watervoorziening krijgen met een handenwasgelegenheid (lavabo) met drie of vier kranen. Omdat veel scholen te weinig toiletten hebben en die ook nog vaak in een slechte staat verkeren, willen we bij elke school twee nieuwe toiletten laten bouwen. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen na het toiletbezoek hun handen kunnen wassen. Zeker nu in tijden van het coronavirus. Als het water geschikt is om te drinken worden er enkele drinkbekers bij de lavabo gehangen.

De voorzieningen zijn in eerste instantie bedoeld voor alle 4.533 leerlingen van de 16 scholen. Maar ook het onderwijzend personeel en ouders die op de een of andere manier bij de school betrokken zijn kunnen van de voorzieningen gebruik maken.

Zo mogelijk wordt gebruik gemaakt van een bestaande waterput, anders wordt er een nieuwe waterput gemaakt. Elke put, zowel de bestaande als de nieuwe, wordt machinaal uitgediept (een boorgat) tot 6 meter onder de bodem van de put. In het boorgat wordt een buis buis geplaatst en daarop wordt een 'pompe surpresseur' aangesloten, die meteen pompt wanneer er een kraan wordt geopend. Zodoende is er altijd voldoende waterdruk.

Sommige scholen hebben een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Sénélec, andere scholen krijgen twee zonnepanelen met accu's, omvormer en regelaar.

Dit houdt in dat de kosten per school verschillend kunnen zijn. Elke school is verplicht om een bijdrage te leveren ter grootte van 5% van de begrote kosten. Deze bijdrage wordt op een gezamenlijke bankrekening gestort en hiermee kunnen in de toekomst reparaties betaald worden.

De begroting ziet er als volgt uit:

School: Begrote kosten:
EP (école privée) Djilas 1 € 4.073
Lycée / CEM Djilas € 4.073
EE (école élémentaire) Faoye € 5.532
EP Saint Eugène de Mazenod € 5.532
EE Sorobougou € 5.532
EE Soudiane Daly € 5.532
EE Soudiane Dimlé € 5.532
EE Soudiane Sanghaie € 5.532
CEM Djilas privé € 5.532
CEM Faoye € 5.532
EE Djilas 2 € 5.883
EE Ngarigne € 5.883
EE Ndibinding Soumbel € 5.883
EE Roh € 5.883
EE Soudiane Thiéléme € 5.883
EE Soudiane Vélingara € 5.883
Totaal € 87.700

Het is nu eind december 2022 en de werkzaamheden bij de twaalfde school zijn afgerond. Voor de resterende vier scholen hopen we binnen korte tijd voldoende bijdragen te krijgen. Er ligt nu ook een aanvraag van een zeventiende school: CEM Soudiane. Hiermee komt het totaal aantal scholen op zeventien.

Het is nu januari 2024 en inmiddels zijn de werkzaamheden op de zeventiende, tevens laatste, school afgerond. We gaan in januari '24 een werkbezoek brengen aan Sénégal en we zullen dan een kijkje gaan nemen op een groot aantal scholen.