Jaarverslag  2023

5. Beleid 2024
  6. Financiële verantwoording

1.Voorwoord

Gelukkig slaagden we er weer in flink wat geld bij elkaar te krijgen voor onze (grote) projecten; vrienden, kennissen en de (vermogens)fondsen zijn ons nog steeds goed gezind.

Al in 2019 was ons streven de Association uit te breiden met vertegenwoordigers van verschillende organisaties en/of belangengroepen in Yayème. Helaas was dat eind 2023 nog niet gebeurd, omdat het bestuur van de Association Support Yayème in Yayème nog maar twee actieve bestuursleden telt.

Ook het bestuur van de Stichting Support Yayème in Nederland bestaat nog altijd uit drie personen en is nog steeds op zoek naar versterking. We zijn er wel in geslaagd iemand te vinden die bereid is de voorzitter te vervangen wanneer hij onverhoopt zou wegvallen.

2.Organisatie

Doelstelling

Stichting Support Yayème heeft ten doel het genereren van fondsen en het bevorderen van bewustwording ten behoeve van humanitaire projecten in Yayème (Sénégal).

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

-het propageren van haar doelstelling in woord en geschrift

-het bevorderen van interesse van particulieren, scholen, serviceclubs en ondernemers voor

de ondersteuning van de werkzaamheden van de stichting

-het onderhouden van contacten met regionale en plaatselijke overheden

Visie

De achterliggende visie achter deze doelstellingen is dat er veel kinderen in de wereld zijn die, ondanks de goede zorgen van ouders of verzorgers, weinig kans hebben op een goede toekomst. Dit komt omdat de ouders of verzorgers in kwestie vaak geen of weinig mogelijkheden kunnen bieden op onderwijs, vervolgonderwijs en/of vakonderwijs.

In ontwikkelingslanden is er voor deze groep geen maatschappelijk/pedagogisch vangnet beschikbaar zoals wij dat in Nederland wel kennen. De dagelijkse beslommeringen van deze gezinnen is enkel gericht op dagelijks overleven. De kinderen erven vaak de armoede waarin zij zijn grootgebracht.

Werkwijze

Regelmatig worden er acties gehouden voor goede doelen.  Wij benaderen onze vrienden, familieleden, collega's,  basisscholen, enz. enz.

Wij geven informatie en vragen financiële ondersteuning en / of subsidies aan.

Stichting Support Yayème houdt de website bij en wij sturen alle bij ons bekende donateurs regelmatig een verslag, vergezeld van eventuele foto's. Ook kunnen wij op verzoek videobeelden laten zien, omdat wij regelmatig (op eigen kosten) ter plekke onze projecten bekijken en op video/dvd vastleggen.

Stichting Support Yayème heeft niet de illusie om de wereld te verbeteren, maar kan wel met hulp, de mensen in Yayème een stapje verder helpen.

Bestuur en vrijwilligers

Het bestuur van Stichting Support Yayème bestond in 2023 uit de volgende leden:

Jean Claessens, voorzitter/secretaris

Annet Sierink, penningmeester

Mia Claessens, lid

Vrijwilligers worden waar mogelijk gezocht en gevraagd om het bestuur bij activiteiten te ondersteunen. Er zullen ook pogingen ondernomen worden om een nieuw bestuurslid te vinden.

3.Projecten 2023

Water for Health 2.0: Het project waarbij wij 17 scholen in de gemeente Djilas een eigen watervoorziening willen geven met een handenwasgelegenheid met 3 à 4 kranen en een toiletgebouw met twee toiletten.

Het geld is voornamelijk afkomstig van fondsen en ook in 2023 hebben we fondsen, die eerder doneerden,  nog eens benaderd en om een nieuwe bijdrage  gevraagd.

CEM Yayème:  Na de école primaire gaan de leerlingen naar het Collège d'Enseignement Moyen (CEM) of naar het lyceum (Lycée). In Yayème zijn alleen twee basisscholen en een grote wens is een CEM. Leerlingen hoeven dan niet meer ver weg, vooral voor de veiligheid van meisjes belangrijk. De école privée heeft twee lokalen beschikbaar gesteld. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Er zijn ook lesmaterialen nodig. De vraag was of wij hen daarbij behulpzaam konden zijn. Een mooi project voor de brugklasleerlingen van het Elzendaalcollege vonden wij. Gelukkig vonden de brugklasleerlingen dat ook en ze brachten ruim 700 euro bijeen op een sponsorloop. Van dit geld kon de CEM school- en werkboeken aanschaffen.

Moestuin:

Werd in 2022 de moestuin nog verhuurd, door te weinig opbrengsten is de tuinman ermee gestopt. Gelukkig werd er toch geprobeerd groenten te verbouwen door Gilbert, de tuinman van het eerste uur. Ook nam hij het kippenhok in gebruik. Het grondwater was zo slecht, dat de meeste planten verdorden. Bij ons werkbezoek in 2023 hebben we een flesje grondwater meegenomen om in Nederland te laten testen. De zuurgraad van het water bleek veel te hoog te zijn en er zat ook veel ijzer in. We zijn op zoek naar oplossingen voor dit probleem.

Pas wanneer er een goed plan ligt, willen we overwegen of we de moestuin nog verder financieel zullen ondersteunen.

4.Voorlichting

Scholen:  Het Goede Doelen Project Elzendaalcollege Boxmeer.

Nieuwsbrieven: Tweemaal per jaar brengen wij een nieuwsbrief uit, die per e-mail gezonden wordt aan alle particuliere donateurs.

Publicaties: Regelmatig brengen we streekgenoten op de hoogte van onze activiteiten middels publicaties in regionale weekbladen en sociale media. Zo hebben we een pagina ter beschikking in het lokale netwerk in de regio ´Bezoek Land van Cuijk´.

5. Beleid 2024

We blijven ernaar streven dat het bestuur van Stichting Support Yayème uitgebreid kan worden.

De Association Support Yayème functioneert niet zoals gewenst. Het aantal leden is te klein en er wordt weinig overleg gepleegd.

Er zijn nog een tweetal zaken die moeten worden opgelost: 1.Het bankgebouw van GECY en 2.De moestuin.

De vrouwengroep GECY bestaat niet meer. Aanvankelijk wilden wij het gebouw verkopen en de opbrengst gebruiken voor het uitvoeren van projecten. Maar dat is niet gelukt. De wens van het dorp is, dat het dorp zelf kan beslissen wat er met het gebouw gebeurt. We hebben de burgemeester en de 'chef du village' gevraagd om dat goed te keuren. Daarna zal een grote dorpsvergadering (Assemblée Générale) een beslissing nemen.

Hetzelfde geldt voor de moestuin. Doorgaan op de oude manier zal niet meer lukken. We hebben gevraagd om een goed plan voor de toekomst te maken. Wanneer er een goed plan ligt, kunnen we proberen er geld voor te vinden. De wens is om de tuin aan het dorp te geven. De grond is in eigendom van de vrouwengroep Jal-Jeg, maar die bestaat niet meer. We hebben de burgemeester en de 'chef du village' gevraagd of er een document bestaat waarin het eigendom van de grond beschreven staat. Daarna zal in een dorpsvergadering (Assemblée Générale) bepaald worden wat er met de tuin en de twee gebouwen gaat gebeuren.

Projecten 2024:

- een aantal hulpmiddelen voor het gezondheidscentrum van Yayème (we wachten eerst op een begroting en een plan)

- steun aan de organisatie Xam-Xamlé, die op dit moment drie scholen begeleidt bij het opzetten van een schooltuin (verbouwen van groenten); de opzet is om steeds meer scholen bij dit project te betrekken

De geschatte begroting voor 2024 ziet er als volgt uit:

Kosten 2024

Projecten                                     5.000,00

Organisatiekosten:

Website                                       124,00

Bankkosten                                300,00

Contributies                                     78,00

Overige kosten                              256,00

Totaal                                          5.758,00