WATER FOR HEALTH

Toiletten, handenwasgelegenheid en schoon drinkwater voor 22 scholen in de gemeente Fimela

WAT GING ERAAN VOORAF?

Onze aandacht werd getrokken door een bericht op Facebook: "Nieuwe toiletten en schoon drinkwater voor 70 scholen in Ghana"

Water for Life had het project samen met andere partijen uitgevoerd en gefinancierd. Stichting Water for Life maakt zich sterk voor schoon water en sanitaire voorzieningen in landen waar dat geen vanzelfsprekendheden zijn. En dat is hard nodig: zo'n 884 miljoen mensen verspreid over de wereld hebben geen toegang tot schoon drinkwater en 2,4 miljard mensen kunnen geen gebruik maken van sanitaire voorzieningen.

Stichting Support Yayème heeft in 2018 een van de twee scholen in Yayème nog voorzien van vier nieuwe toiletten. Ook is de school aangesloten op het regionale waterleidingnetwerk, overdag komt er vaak geen druppel water uit de kraan. Het is dan lastig om de toiletten na gebruik schoon te maken. Ook is er geen voorziening om de handen te wassen. En veilig drinkwater is er dus ook niet.

Nu kampen alle scholen in de regio met hetzelfde probleem. Als ze al toiletten hebben, ze kunnen niet worden gereinigd. En een voorziening om handen te wassen ontbreekt overal.

Toen we het bovengenoemde artikel lazen was onze eerste gedachte: Zouden wij in Sénégal niet een soortgelijk project kunnen opzetten? We hebben die vraag voorgelegd aan Water for Life. De eerste reactie kwam positief over, maar de volgende reacties waren minder positief. "Water for Life is niet actief in Sénégal. Wij kunnen u hier helaas dan ook niet mee van dienst zijn."

Cheikh Diaw, directeur van onze samenwerkingspartner SAPOP, heeft een inventarisatie uitgevoerd. Bijna alle scholen hebben te weinig toiletten en veel van die toiletten zijn hard toe aan vernieuwing. Geen enkele school heeft een gelegenheid om handen te wassen. De meeste scholen hebben geen wel een aansluiting op het regionale waterleidingnetwerk, maar er komt vaak geen druppel water uit de kraan. Sommige scholen hebben wel een put; sommige van die putten vallen regelmatig droog. Er is dus werk aan de winkel!

PROJECTPLAN

In september 2019 was het projectplan klaar. Met dit project hopen we te bereiken dat alle 22 scholen in de gemeente Fimela over voldoende goede toiletten beschikken. Indien mogelijk willen we elke toiletruimte voorzien van een kraan met stromend water om de toiletten te reinigen. In de buurt van de toiletten willen we een handenwasgelegenheid (lavabo) met drie of vier kranen bouwen. We vinden het belangrijk dat de leerlingen na hun toiletbezoek hun handen kunnen wassen: hygiënisch en goed voor de gezondheid!

De voorzieningen zijn in eerste instantie bedoeld voor alle 7351 leerlingen van de 22 scholen. Maar ook het onderwijzend personeel en ouders die op een of andere manier bij de school betrokken zijn kunnen van de voorzieningen gebruik maken.

Zo mogelijk wordt gebruik gemaakt van een bestaande waterput, anders wordt er een nieuwe put gemaakt. Elke put, zowel de bestaande als de nieuwe, wordt machinaal uitgediept tot er een buis van 6 meter onder de bodem van de put in het gat geschoven kan worden. Bij de put komt een "pompe surpresseur" die meteen pompt wanneer er een kraan wordt geopend. Zodoende is er altijd voldoende waterdruk.

Indien mogelijk wordt de pomp aangesloten op het elektriciteitsnetwerk van Sénélec. Wanneer de school geen aansluiting op dat netwerk heeft, worden er twee zonnepanelen op het dak geplaatst. Naast die twee zonnepanelen zijn er ook twee accu's nodig, alsmede een omvormer en een regelaar. Er wordt gekeken of de school voldoende toiletten heeft. Zonodig worden er enkele toiletten bijgebouwd of gerenoveerd. De toiletten krijgen een kraan, waardoor het mogelijk wordt om de toiletten na gebruik te reinigen. De handenwasgelegenheid (lavabo) wordt in de buurt van de toiletten gebouwd.

De begroting van het totale project is ruim 110.000 euro. De helft daarvan hopen we te krijgen door onze 'oude' geldschieters aan te schrijven. Om de andere helft te verkrijgen, schakelen we een professionele fondsenwerver in.